Tonneke regelt het wel

Door QuaRijn communicatie, 24-11-2025

"Heb je zin in koffie?" Tonneke heet je warm welkom zodra de schuifdeuren van woonzorgcentrum Beatrix in Doorn open zoeven. We mogen een middagdienst met haar meedraaien achter haar vertrouwde balie. "En vanochtend was er al genoeg te doen," zegt ze lachend, "dus ik verwacht dat ik soms even het gesprek moet onderbreken." Naast haar werk als receptioniste is Tonneke ook medewerker bij team Welzijn. "Dus ik ben druk zat!" 

 

13:03  
Ons gesprek begint: "Dag Tonneke, vertel eens..." — TRING TRING TRING. De telefoon gaat: "Goedemiddag, Stichting QuaRijn, locatie Beatrix, met Tonneke" Terwijl ze een leverancier telefonisch te woord staat, meldt een collega een storing. Intussen geeft Tonneke de post aan een bewoner mee, meldt ze de storing via MijnQuaRijn en tekent ze de activiteiten van twee jonge, enthousiaste, stagiaires voor akkoord. Welkom in team Tonneke! 

13:17  
"Dus, Tonneke, poging twee: hoe kwam je ooit bij QuaRijn terecht?" Tonneke vertelt dat ze binnen de organisatie een hele facilitaire reis heeft gemaakt voordat ze in haar huidige triobaan terechtkwam. Tegenwoordig werkt ze voor team Welzijn, als receptioniste en een aantal uur als lid van de ondernemingsraad. Ze is inmiddels 64 jaar, maar haar energie is aanstekelijk. "Ik vind mijn werk leuk en ik doe graag iets voor een ander. En ik weet van alles wat," zegt ze met een glimlach. "Soms komt het voor dat ik tijdens een welzijnsactiviteit de vraag krijg of de Libelle al is bezorgd. Dan ben ik receptionist, activiteitenbegeleider en postkamer tegelijk." Regelen, organiseren en schakelen, dat is wat Tonneke goed kan. 

13:38  
Plotseling flitsen er lichten achter de balie en klinkt er een nieuw belgeluid: Ding, Dong, Dang. "Ah," zegt Tonneke," er is iemand in het winkeltje. Gelukkig is daar nu een vrijwilliger, dus dat komt goed." Daarna belt ze nog even met een collega uit de zorg om te vragen of hij beneden wil komen voor een intakegesprek met een nieuwe cliënt. Wanneer dat allemaal geregeld is, kan ze haar verhaal weer rustig vervolgen. Ze vertelt dat ze, eenmaal thuis, gelukkig wat meer tijd heeft voor ontspanning. Het liefst geniet ze van haar zeilboot in Friesland. "Samen met mijn gezin of vrienden er even op uit, uitwaaien op het water, heerlijk," zegt ze dromerig. Ook sport is voor haar en haar gezin altijd een fijne uitlaatklep. "Waterpolo, volleybal, korfbal of wandelen: ik genoot en geniet er allemaal nog steeds van." Met een trotse glimlach voegt ze toe: "En kortgeleden ben ik oma geworden van een kleinzoon. Een heel bijzondere ervaring. En binnenkort verwacht mijn andere dochter ook een kleintje!" 

13:47  
Even later zwaaien twee 15-jarigen vriendelijk langs de receptie. "Kijk," zegt Tonneke, "dat zijn ook twee jonge vrijwilligers via JORD." Als coördinator verbindt ze deze stagiaires met de bewoners en houdt ze, samen met een collega van Welzijn, contact met alle vrijwilligers. Precies op dat moment meldt een nieuwe vrijwilliger zich bij de balie: "Ik kom meekijken bij het haken en breien, weet jij waar ik moet zijn?" Natuurlijk weet Tonneke dat. Naast de reguliere vrijwilligersactiviteiten neemt ze ook het voortouw bij bijzondere evenementen zoals NLdoet. In het kader van Community Care komt er af en toe een aanvraag van een school uit Doorn voor een ondersteunende activiteit door de leerlingen: "We hebben dit jaar bijv. een hele wasstraat opgetuigd voor alle rollators," vertelt ze enthousiast. "Iedereen hielp mee!" 

13:55 
 "Wil je nog even in actie op de foto?" Geen probleem. Ons gesprek loopt ten einde en ik vraag Tonneke naar haar plannen. "Ik hoop over paar jaar eervol afscheid te nemen van QuaRijn. Dan is het tijd voor mijn pensioen." En tot die tijd? "Mij enthousiast blijven inzetten voor onze bewoners in Beatrix en de vele dingen goed blijven regelen en organiseren."